الخميس، نوفمبر ٠٦، ٢٠٠٨

كحيانيات 2 ( كحيان ومازينجر)




مواقف كثيرة أردت أن أتحدث عنها حدثت معي في سنوات الثانوية، لا أدري بأيها أبدأ ، هل أسردها بصورة متتالية، أم أنسقها وأضم النظير إلى نظيره بصرف النظر عن تتابع تواريخ الأحداث ، أم أسردها سردا عشوائيا وأبدأ بذكر أشدها عُلقة بالذهن .... لنبدأ إذن باشدها عُلقة بالذهن، خاصة أنها تتعلق بعَلْقة مميتة - بفتح العين - كان يدرسنا الرياضيات مدرس من أراذل الناس طويل القامة جدا ضخم الجثة جدا جدا، وقد كان الطلاب يلقبونه بلقب كان ذائعا وقتها وهو (( مازينجر)) وكان مازينجر لا يكف عن استخدام أقدامه وأكفه الغليظة، ولسانه المر، وجلدة لاسعة اجتلبها من بعض الميكانيكية. في أول يوم من العام نلقاه فيه رهبنا وخوفنا من الثانوية العامة، وقال داخلها مفقود والخارج منها مولود، ووضع لنا امتحانا عسيرا في أول يوم يختبرنا فيه في أي شيء لا أدري ؟ ولا تحسبوا أن ذلك كان مراجعة عامة كلا بل هي أسئلة تخيرها بعناية وهو يعلم أنه لن يجيب عليها أحد منا. وبعد أن انتهت الحصة مباشرة تكالب عليه الطلاب يرجونه ويتوسلون إليه أن يسجل اسماءهم في مجموعات الدروس الخصوصية التي يدعو إليها بعد أن فشلوا في الإجابة على أي سؤال من أسئلته، وكان لا يتورع عن إجبار الطلاب على الدروس بالقوة والتهديد .

والعبد لله كان يكره الدروس الخصوصية بشدة وذلك ليس شطارة منه ولا فلاحا، وإنما لأنها كانت في ظنه تقيد الحرية وتعرقل الصرمحة وتسرق منه وقتا طويلا بلا جدوى، فما بالكم إذا أضفنا إلى ذلك ضعف المدرس في مادته. المهم أن مازينجر زاد في رذالته وكاد الطلاب يشقون ثيابهم من غلاسته وبطشه بهم. ومر شهر وشهران وراح يضع امتحانا شهريا وطلب منا أن نعد كراستنا ونجهزها ليصحهها ويضع عليها أعمال السنة، وطلب منا أيضا أن نعد أنفسنا للامتحان الشهري في الحصة نفسها التي سيصحح فيها. والعبد لله لم يكن يخصص كراسة لأي مادة من المواد على الإطلاق لأنه يؤمن أن العلم في الراس وليس في الكراس، ويؤمن أن المدرس الضعيف لا يستحق أن نصنع له كراسا ولا كشكولا، وكان يكتفي بأن يأتي من بيته بورقة بيضاء وقلم فقط ، وقد كان الكحيان أفضل بكثير من زملاء له يأتون بالعباءة والشباشب الزيكو والمسابح الخشبية الغليظة التي نراها عند العطارين - إي والله - وكان بعضهم لا ينفك عن مطواة يضعها في حقيبته أو سنجة طويلة يدسها خاصة إذا كان من المشاغبين الذين يديرون حروبا طاحنة مع فصول أخرى وقد كانت حروبهم طاحنة يتحدث بها الركبان ولم يكن يفضها إلا الشرطة التي اضطرت وقتها أن تصنع لها مقرا في غرفة مدير المدرسة لتقوم بتعذيب هؤلاء الطلاب المشاغبين فيها. المهم تعمد الكحيان ألا يلبي طلب هذا الأستاذ بالذات فلا يحضر له كشكولا ولا يجيب له عن سؤال.

وبالفعل بدأ مازينجر حصته الأولى بتصحيح الكراسات ورصد الدرجات، ونادى اسمي وسألني عن الكراسة فقلت: نسيتها فوبخني وسبني سبا مقذعا، وقال تأتي بها الحصة القادمة، وبعد أن صحح الكراسات كتب الامتحان على السبورة وكان امتحانا عسيرا جدا لم يجب عنه أي طالب من الطلاب سواء العباقرة الأفذاذ أو البله الهمل، والكحيان نسي في هذا اليوم أن يأتي بورقة فاقترض ورقة صغيرة من زميل له ثم قسم هذه الورقة على صغرها إلى شطرين فنقل الأسئلة في وجه من الورقة وعلى الوجه الآخر كتب اسمه وبياناته، وفي وقت تسليم الأوراق تسلم الأستاذ مازينجر ورقتي من أحد الطلاب فنظر فيها مليا ثم احمرت عيناه وتطاير منها الشرروانتصب شعر رأسه وانفرد جناحاه فأطاح بجميع الأوراق التي في يديه عاليا في الهواء، وجرى نحوي جريا وحشيا ثم أطبق على زمارة رقبتي وراح يصفعني ذات اليمين وذات الشمال ولعل قفاي نال حظا من صفعاته، حتى إنني شعرت بابيضاض المنظر أمامي ثم احمراره ثم رأيته مسودا كالليل البهيم، ثم وجدتني طريحا على الأرض، ولأنني صعيدي لم أسكت- وقلت النار ولا العار- فقمت لأهاجمه وقد شتمته بعض الشتائم من عينة : ياوحش.. يامقرف... ورحت أتعلق في رجله الضخمة لأتمكن منه لكن الطلاب بحمد الله قد أنقذوه مني .

ومنذ هذا اليوم أقسمت ألا أحضر له حصة وبررت فعلا بقسمي، وقررت في نهاية هذه السنة الثانية أن أمضي الاستمارة التي تعقب السنة الثانية لتكون انتسابا للأدبي لا للعلمي... وبعد أسابيع قابلني هذا المازينجر في طرقة من طرقات المدرسة وألان معي الحديث وقال لي: لا تزعل كنت أريد مصلحتك، ولابد أن تحضر الحصص، فوعدته ولكني لم أف بوعدي. وقد ترك فيَّ هذا الأستاذ أثرا غائرا إلى اليوم أتدرون ما هو ؟ إنه ضعف الذاكرة الرقمية فأنا أكره الأرقام بشدة وأنساها بشدة أنا إلى الآن لا أحفظ رقم التليفون المنزلي ولا أحفظ رقم الموبايل الخاص بي، لكن من المفارقات أنني استطعت أن أدخل كلية الهندسة، لكني لم أنس إلى اليوم أثر هذا الأستاذ المازينجر. لكن الحمد لله هو على كل حال أرحم من أساتذة اليوم الذين يقتلون أطفال المدارس ويكوون الأطفال الصغار بالنار في الحضانات أليس كذلك ؟.

هناك ٤٦ تعليقًا:

maha zein يقول...

طرقة من طرقات الكلية
دي كده غلطة ولا انت تقصد المدرسة ولا ايه

المهم بداية انا فطستني صورة الكحيان
يعني انا اصلا اساسا اول مرة اجي ازورك
بس الصورة بجد وهمية
اصلا اصلا هي ضحكتني بصوت
غلب ايه ده
الصبر حلو بقه يا كحيان لانك اصلا اساسا في نعمة رائعة
انا فرقت معايا علي تعيني في الكلية علي درجات مستفزة رغم كوني الاولى علي قسمي
عشان كده كنت اتنمي اشتغل في التدريس اصلا اساسا حتي لو مش هقبض خالص
بس طبعا اكيد انا موقفي يفرق عنك اكيد
الاهم بقه
ان عم مازنجر ده جامد
اه جامد
الراجل كان يعني بيشد عليكم شدة الاب الحنون
مش مصدقني
طب تحاول تقنع نفسك بكده هتلاقي اني كلامي صح اصلا
علي فكرة انا عندي نفس المرض بتاعك ده اني بنسي الارقام والاسامي جدا
حتي الساعة مبعرفهاش
بس مش لدجة اني انسي رقم تليفوني ولا انسي اسمي
عموما شد حيلك يا وحش
بكرة احلي

الكحيان يقول...

سعدت بزيارتك والله يا مها، وشكرا لتصحيحك للخطأ الذي وقعت فيه، أما عن هذا المدرس فلم يكن كما تتصورين بل كان وحشيا في معاملته، وكان يطلب منا أن ننضم إلى مجموعاته ويهددنا بلا حياء، ومن هنا كنت أكن له كراهية شديدة ولا أهتم بكراساته ألبتة، وقد ترك في نفسي بالفعل هذا الأثر لكني لم أجعله شماعة أعلق عليها تقصيري، ولا يغرنك إلانته الكلام معي فلعل ضميره استيقظ شيئا ما فأحس أنه قد بالغ معي أو أنه كان يأمل في استقطابي إلى الدروس الخصوصية، وأنا قصدت بيان هذه الصورة، لأتحدث عن عنف المدرسين كقضية مهمة أردت طرحها، وهذه لا ينفي بالطبع أن هناك دوافع اقتصادية ومادية تدفعه إلى ذلك فضلا عن نقص التأهيل التربوي له . أشكرك على زيارتك الطيبة .

Miss. Sosa يقول...

هههههههههه
حلوة اوي الدنيا ابيضت واحمرت واسودت ديه .. احمد ربنا ان ماجالكش كف بصري :D ما تسألنيش يعني ايه مااعرفهومش

بس ايه ده ازاي مليت استمارة ادبي وبعدين دخلت هندسة

هي هندسة كانوا بيدخلوها ايامكم من القسم الادبي هههههههههههههه

الزمن بيفرق يا جدعان سبحان الله
ايامي هندسة ديه كانوا بيدخلوها من الدبليو سين :D

والله يااخي فكرتني بمدرسة الفيزيا كنت في اولي ثانوي برضو وعملت امتحان من اياهم من اللي بيفقدوا الانسان حواسه والفصل كله سقط بجدارة

واختك بعون الله ولا حول ولا قوة الا بالله
وبمنهي القوة
والجسارة
والالمعية
والعقلية المعملية الفذة
والنبوغ
والعبقرية
والمكر والدهاء والسلحفاء
وبكل ما تتخيله البشر وبما رأته ولم تراه عين بشر

جبت 8 من 20 هههههههههههههههههه
درجة النجاح الصغري
طبعا عار في جبين العائلة من اول جدي السابع عشر حتي يومنا هذا دول يطوخوني بالنار

تعمل ايه يا عبرحيم تعمل ايه يا عبرحيم
احط واحد طايش كدا جنب التمانية يستر عليه في الليله البهيمة ديه
ولا ااجري لي اب يمضى ع الشهادة
ولا ازوررررررررر

وقد كان مضيت بدل بابا واختك محترفة تزوير بقي وماحدش فقسها وكانت الطامة الكبري تاني شهر اوي لبابا الشهادة ازاي اكيد هيعرف عملتي طين
قولت اعالج الطين ببرسيل
المهم لن اطيل عليك كافحت جامد وعرقت اي والله لحد ماانتزعت عشرين من عشرين من الست ديه وبرضو من غير دروس ده انا صاحبة مبدأ ولا يتنليش دراع
وقولت لبابا اللي حصل اني من قصة ال 8 وانها ظلم وبتاع واني حسنت القصة والحمد لله تفهم الامر وعدت القصة و كملت في علمي و طلعت الاولي ع المدرسة بعد اضطهاد لا بأس به في كافة مراحل الثانوي وتحدي اساتذة الرياضة والفيزيا ليه لرفضي فكرة الدروس

ولله الحمد عدت المرحلة ديه بسلام واديني خدت مؤبد في الكلية و دخلت ومن ساعتها ما خرجتش هههههههه

Miss. Sosa يقول...

صحيح ال 8 من 20 ديه وكنت الاولي ع الفصل بيها لتفتكر اني بليدة ولا بليدة لا سمح الله ههههههههههههه

ده انا كنت الوحيدة اللي نجحت في المادة بس برضو عار في جبين العائلة

صحيح قصة النص ورقة ديه
ايه موقفك حاليا بما انك معيد وطالب سلملك الشيت في نص ورقة معفنة ومكرمشة ومشرشرة ؟!

الكحيان يقول...

والله أنت سوسة قوي ياسوسة، وظريفة جدا، يبدو أنك كنت في نفس المدرسة التي كنت بها، الذكريات متشابهة، أما عن مسألة الأدبي والعلمي فأنا موحد القسمين دخلت أدبي وعلمي كمان ودخلت عدة كليات وتركتها لأني لم أكن أجد نفسي في شيء منها هندسة آداب تاريخ إعلام ,,,,إلخ ولعلمك في كلية طب حدث أشياء من التي تتكلمين عنها وجود أشخاص من أقسام أدبية في الطب لأنهم أبناء ناس ... وعلى فكرة أنا بفضل الله كنت أمضي على كل أوراقي ولم ير أبي يوما شهادة لي وكنت أفصل من المدرسة وأعيد قيدي بنفسي دون أن يدري أحد ... بس ياسوسة قولي لي أنت في كلية إيه بالضبط ؟ أشكرك على ما أمتعتنا به .

فشكووول يقول...

يا سلام يا كحيان .. انت كنت فاقد بقى يعنى هو ماسينجر ما كانش قادر عليك والا ايه .. وبعدين يا اخى هما الطوال مالهم .. دا حتى الطول هيبه ..يعنى انا مش لاقى نجار عشان يقص له شويه كدا .. اعمل ايه بقى .. اول واحد الاقيه ما بيحبش الطوال انت .. وعمو فشكول يعمل ايه دالوقت

الكحيان يقول...

بيني وبينك ياسوسة أنا طول عمري أكره مهنة التدريس وأخاف منها لأني أعلم أن من فعل شيئا يفعل به، وأنا لا أنكر أني أسأت إلى بعض المدرسين لكن والله كان لي مبدأ فلم أكن أفعل ذلك إلا مع المدرسين الذين يجبرون الطلاب على الدروس ويشرحون حصة واحدة وعشرة لا كنوع من الاقتصاص منهم فقط، لكني مع ذلك كنت أحاول المذاكرة حتى لا أرسب، وكنت أحترم بشدة المدرسين الكبار القدامى من بقايا الزمن الجميل الذين أدركناهم في السنة الأولى وهم في سنة المعاش كانوا في منتهى الروعة .

الكحيان يقول...

لا ياعم فشكول أنا احب الطوال المحترمين الرحماء أصحاب البشاشة والظرف من أمثالك أما المتجهمون المبرطمون ومن على شاكلة مازينجر فلا، وللعلم كان هناك أستاذا أحيل على المعاش في ذلك الزمن كان طويلا جدا وضخما جدا ومهابا جدا ولكنه مع ذلك كان بشوشا وكان علامة بمعنى الكلمة وقد أدركته الوفاة بعد عامنا ذلك رحمه الله .

Miss. Sosa يقول...

مينا نارمر موحد القسمين :D


تتفصل من المدرسة وتعيد قيدك ماشاء الله ده انت معيد من بتوع في الاعادة افادة بقي :D

بخصوص كليتي قبيل التنسيق اخوية حصلت له مشكلة كدا في رجله و ماكنش في غيري اسعفه والمفروض كنت امسك مشرط واتصرف بس مااقدرتش ومنظر الدم وده اخوية بتاع ماعرفتش اعمل له حاجة فمادخلتش اي كلية طبية بعد الفشل الذريع ادام المناظر الدموية
لاغيت فكرة اي كلية طبيه ودخلت كلية هندسية بعد استخارة والحمد لله علي نعمائه

----

بخصوص كلمة التحقيق او الفريفيكاشن ورد

ادخل علي كنترول بانيل - اعدادات المدونة - تعليقات - اظهار التحقق من الكلمات للتعليقات - اختار لأ
هي تالت واحدة من تحت واحفظ الاعدادات

وربنا هيريحنا كلنا من الفيرفيكاشن ورد

بس خلاص ... يقول...

ازيك كحيان افندى....
من قصتك دى كنت خايفة على مازنجر لاتموتة وانت متعلق قى رجليه كده الحمد لله ان اصحابك شالوك من تحت رجليه والا كنت قطعته حتت ياجامد ....
ده انت مش موحد القسمين بس ده انت كده موحد كل حاجة واى حاجة فى حاجة...
اقولك ...وحد الله وقول لاالاه الا الله ....وقول يارب ينسف كل اللى مايراعيش ضميره فى عمله سواء كان مدرس او فى اى مكان ..
وارفع معايا شعار لاللقتله المنمقين المهندمين اللى كلامهم زى العسل وفعلهم به السم الزعاف
الله المستعان
وقول للظلم فى كل مكان ...بس خلاص

بس خلاص ... يقول...

ايه الهنا ده ياكحيان افندى انا كتبت لك من غير كلمة التأكيد والمناهدة معاها ... برافو عليك انك عملت زىى انا كمان من عندى شلتها

الكحيان يقول...

اليوم باين عليه جميل ومسوس من أوله، ربنا يحفظك، ويحفظ خفة دمك، وشكرًا على إرشادك لي. هل حقيقي موضوع أخيك بجد؟ بس إيه الحكاية أنت النهاردة فايقة ورايقة قوي أنت قدمت استقالة ولا إيه؟ .

الكحيان يقول...

أهلا وسهلا ... ماهو بس خلاص أصبح الدخول دوغري من غير تأكيد. عملت بنصحيتك، والأخت سوسة الله يكرمها دلتني على الطريقة شكرا ليك يابس خلاص .

Unknown يقول...

استاذ كحيان ...جميل جدا الفصل التاني و في انتظار التالت ...بقدره الله.. تعرف مين الي خلعك من بين رجلين مازينجر؟
طبعا مش ح اقول لك دلوقت ...
ايه حكايتك انت وعم فشكول ...جبتو سوسه مكان الراجل الي بيبحلق في السما ده ...لا وشوف يا اخي الاتنين بنضاضير ..
هو صحيح أنت صعيدي ؟ بجد والله ...

الكحيان يقول...

بس خلاص لقد أضحكتني وأوجعتي بطني من الضحك الشديد وأنا أتخيل منظري الكوميدي الذي رسمتيه لي - الله يخرب بيتك - بس خلاص كفاية أرجوك ... ههههههههههههه... وحلوة وحد الله ، وربنا على الظالم المفتري خاصة من أصحاب الياقات البيضاء وأنا معك أضم صوتي لصوتك وأقول بس خلاص للظلم في كل مكان

الكحيان يقول...

مرحبا بك يافركشاوي، لا أعرف من خلعني لأني كنت متهورا جدا ساعتها ولا أرى أمامي، والدم يغلي في عروقي كنت أريد قتل الرجل وسفك دمه بأي ثمن، لكنه فلت من بين رجلي أقصد من بين يدي، أيوة أنا صعيدي من الصعيد الجواني، يلزم خدمة .... شكرا لك .

فشكووول يقول...

آه منك يا كحيان يا حبيبى
هو يا اخى احنا شفنا العجب امتى .. نفسنا نشوفه .. احنا مستنيينه من زمان قوى .. نفسنا فى اى حاجه واما العجب ييجى حابقى اوريه لك .. يا اخى بس ابعت لنا العجب وبعدين الصيام فى رجب حنصبر عليه بس احنا نشوف العجب ده
هى الحيطه فين يا كحيان ... الحمد لله لقيتها .. تصدق ان كلامك اوامر.. تحت الحيطه حلو

فشكووول يقول...

آه منك يا كحيان يا حبيبى
هو يا اخى احنا شفنا العجب امتى .. نفسنا نشوفه .. احنا مستنيينه من زمان قوى .. نفسنا فى اى حاجه واما العجب ييجى حابقى اوريه لك .. يا اخى بس ابعت لنا العجب وبعدين الصيام فى رجب حنصبر عليه بس احنا نشوف العجب ده
هى الحيطه فين يا كحيان ... الحمد لله لقيتها .. تصدق ان كلامك اوامر.. تحت الحيطه حلو

الكحيان يقول...

هي الحيطة فين ؟ سؤال وجيه من الأسئلة الوجودية والكونية التي دوخت عظماء المفكرين والفلاسفة وأرباب السياسة والمخللاتية وباعة البراطيش والكحكاينة والمدخششين ومن لف لفهم... وهو سؤال قريب من سؤال ( بابا فين ). أما تحت الحيطة فهذه جديدة وهي حل إبداعي واقتراح عظيم لا لم يخطر حتى على بال أعتى الجلاوزة ويستحق أن تسجله في الشهر العقاري باسمك وأن تنال عليه جائزة الدولة التخديرية أو جائزة نوفل للمنظفات الصناعية. عسل ياعم فشكوول زاد الله في خفة دمك ويجعل كلامنا خفيفا على الأسياد والأقطاب والمشايخ وعلى حملة المباخر من المداحين والمساحين ولاحسي البلاط .

شفـقــة و إحســــان يقول...

انا بس نفسى اعرف مليت استمارة ادبى امال ازاى دخلت هندسة؟؟
ولا يمكن ده التطور التعليمى دلوقت
ههههههههههه
عموما سعدت بزيارتى لمدونتك

الكحيان يقول...

تشرفنا بزيارتك الكريمة يامدام شفقة، لا أصل انا كنت علمي متأدب أو أدبي متعلم كنت كما قلت للأخت سوسة موحد القسمين، دا ايام ما كان التعليم تعليما حقيقيا يتحد فيه المخبار والمنقلة مع قافية الشعر فتجدين محلولا فلسفيا يعانق تاريخ الفيزياء ومسألة رياضية في منتهى الشاعرية أيام الوحدة العلمية أما الآن الفتنة العلمية طغت وبغت والكل يستنجد الآن بأمريكا ومنظمات حقوق المواد، شكرا لك على مداخلتك الجميلة

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

بصراحة المدرس عنده حق يزعل منك

حتي الورقة نسيتها
بصفتك الآن معلم أجيال ومعيد قد الدنيا مش صعبة شوية انك تمتحن في نص ورقة
علي فكرة أسلوبك في الكتابة هايل واسلوبك في الرد علي التعليقات بيدل علي انك فعلاً أديب قبل ماتكون معيد في هندسة
تحياتي

الكحيان يقول...

المفقوعة مرارتها، أسعدتني جدا زيارتك ، أنا أعترف أنني كنت على خطأ لكني والله كنت على وعي بما أفعل بمعنى أنني فعلت ذلك معه قصاصا، وإن المحترمين من المدرسين كنت أحترمهم وأجلهم بشدة، ولا أفعل ذلك معهم، وأنا قد تركت الهندسة قبل أن أبدأها أو أمتحن فيها فقد مررت بتقلبات عدة لأنني لم أكن أدري ماذا أريد بالتحديد، أو كنت أريد أن أمارس عدة أشياء في وقت واحد. أشكرك على إطرائك لأسلوبي الكحيان وإن كنت دون ما تصفينه به. شكرا لك على مرورك الكريم

سمكه واحده يقول...

تصدق انا كمان عمري ما جبت كراسه وكنت لما يجوا يصححوا الف الفصل كله لحد ما يخلصوا التصحيح وانط من مكان لمكان وافتكرت يوم الوليه بتاعه الحساب لما قوموتني تزعق وتقولي جوبي وانا كنت من الناس اللبلهاء متنطاقي وانا متنحه وقلت في سري زي اللمبي لو بس كنتتي بره كنت سبتك كرهت الحساب وكل المواد هههههه
اللي كنت شارطه فيه ازاي اعمل مقالب في المدرسين وايه سوسه من تحت لتحت والفصل سبحان الله كان متعاون في كل المراحل التعليميه بشكل مفرح ولما نروح المدرسه الصبح
بفتكر ايام البرنامج الراديو بصبح عليك وويواويواا ويوا في الراديو الصبح ونستعجل ونجري علشان منتاخرش
ياااااااه ياله ايام الله لايعدها
تحياتي
سمكه

سمكه واحده يقول...

اه كنت بمضي الشهاده كمان هههههه

الكحيان يقول...

سمكة واحدة ...أنت كنت شقية قوي قوي أنت أكيد كنت في نفس مدرستي طيب أبلة الحساب كان اسمها إيه؟ طيب كان في فصلك واحد اسمه الكحيان؟ وبتمضي على الورق كمان لوحدك ياسمكة لا لا أنا كده شكوكي زادت عن حدها.. الموضوع محتاج بحث وتحقيق وجرجرة ...شكرا لك يا سمكة واحدة على مداخلتك اللطيفة.

فشكووول يقول...

كحيان يا كحيان .. خليها تعدى على خير
الموضوع سيدى المخظوظ الله يحظه ويخلاص .. بالضبط كدا زى سيدى عبد الرحيم القناوى بتاع قنا وسيدى المجذوب بتاع اسيوط وسيدى السيد
البدوى وسيدى المرسى ابو العباس وهكذا دواليك ..

Remas يقول...

استاذ كحيان
عجبنى اسم مدونتك جدا وعجبنى اوى اناديك استاذ قبل كحيان لقيت شكلها حلو اوى
اسلوبك جميل فعلا وتخليت منظرك وانت ماسك في رجل مازينجر .. بس بصراحة غيرت فكرتى عن المعيدين خااالص
انا كنت فاكره ان المعيدين دول بيكونو من انجب الطلاب وانهم وهما في المدرسه بيكونو شاطرين جدا وهادين جدا لكن انت غيرت لى الفكر دى تماما
وعايزين كمان من مواقفك مع المدرسة
مع تحياتى
ريم

أحــوال الهـوي يقول...

اعتقد بان تاثير هذا الشخص جعلك من المتفوقين المعيدين لانه جعل لديك حافز التحدي و القدرة علي التفوق و النبوغ علي عفريت الرياضه
و اذكر ايضا اني لدي نفس التجربة مع مدرس اللغة الانجليزيه و كان بنفس الاوصاف و الافعال حتي العلقةالتي تكرمت بذكرها و زياده انه كان حرامي المهم في النهاية تحديته و تفوقت
بالنسبة لحفظ الارقام زمان قبل الموبايل و تخزين الارقام كنت باحفظ اليوم و لا رقم

تحياتي

الكحيان يقول...

ياعم فشكول أرجوك شرطة المصنفات وشرطة المسطحات المائية، وشرطة السياحة مش هيسبونا في حالنا... وبعدين اشمعني سيدي المحظوظ هو اللي عاجبك ما عندك الشيخ الفولي في أسيوط والشيخ العبيط الذي كان ضريحه في القاهرة وشيخ المنسر ....كلهم كان لهم كرامات وكانوا بيمشوا على المية ويركبوا المقشات، ويتشعلقوا في الهوا هي دي الشخصيات المؤثرة الحقيقية التي ينبغي أن تتحدث عنها... ياريت كفاية كده وياريت المرة الجاية تكلمنا عن شيوخ المنسر وكراماتهم وفيوضاتهم أرجوووووووك...

الكحيان يقول...

شكرا لك ياريم سعدت جدا بزيارتك وتعليقك اللطيف... طبعا مازينجر ربنا رحمه من الوقوع في يدي بلا شك ... أما عن المعيدين فهم بشر لابد أنهم يتعرضون لانتكاسات ويهملون في بعض الوقت والتفوق دائما قرين التحدي وعدم الاستسلام ونفض الكسل.... شكرا لك مرة أخرى .

الكحيان يقول...

أحوال الهوى سعدت جدا بحضورك ومداخلتك وسعدت أكثر بمروري على مدونتك الطيبة، طبعا لا شك أن كل الشخصيات السيئة التي واجهتها في حياتي كان لها علي فضل كبير لأنها كانت دفعتني إلى التحدي والمواجهة ولولا هذا الدفع لصرت خاملا ولاكتفيت بشهادة الثانوية، وذهبت للعمل الحر وبعد العمل الحر الذي لا يتطلب تعليما كنت سأجد نفسي متزوجا وأملك شقة فاخرة ولدي أبناء ومشروع تجاري أرتزق منه ... شكرا لك ليت تواصلنا يدوم .

حاجــ عيال ــات يقول...

الأستاذ الكحيان
أنا أعشق اللغة العربية
ووقعت في حيرة الآن
هل أسير الحوار عندي في مدونتي بلغتي المفضلة أم أني أتبسط بالشكل الذي لا يسأم الناس منه
لكن أرجع إلى ماتقول..
أحب التنزه بين مواضيع هذه المدونة

الكحيان يقول...

حاجات عيال .. شكرا على مرورك الكريم سعدت بزيارتك وأسعدني زيارة مدونتك الرائعة وأتمنى دوام التواصل.. مع تحياتي

Unknown يقول...

من جمال السرد وسلاسته شعرت بكلماتك تتحول إلى صور أمامى وشاهدت الأحداث حية بالصوت والصورة ....
وقد أفزعنى هذا المازينجر
وأمثاله ممن أساءوا إلى مهنة الأنبياء وأصحاب الرسالات وجعلوها مطمعاً للمال
بصورة دنيئة ومهينة.

أخى بالفعل أحييك أسلوبك الرائع والجذاب
وتقبل تقديرى واحترامى على أطروحاتك القيمة

أخوك
محمد

الكحيان يقول...

أخي الفاضل / محمد الجرايحي

شكرًا لك على مانسبته إلي من فضل وإن كنت لا أدعيه. وأسأل الله أن يدوم تواصلنا في خير . مع تحياتي

Unknown يقول...

استاذي
لا تنسي انك الذي دلني علي معني الفركشه ..وقد علمتني الفلسفه وغدا سأكون من المتصوفه ...وحرام عليك تحرمني من توجيهاتك ...ولا انت عايز تعلمنا خصوصي؟ ...ماعنديش مانع ...لكني لست ضد الدروس الخصوصيه ..

ما علينا يقول...

صحيح حرام عليك رجل الراجل

وبتفترى وتقول عليه مازينجر
كنت عايز ايه من رجله صحيح
ماعلينا

هو الصراحة يعنى شكلك كنت جايب له احباط وبتفسد عليه متعة مخططاته

لما يكون في عنصر هدام زيك يعلن بكل جرأة عن عدم تخوفه وبكل لامبالاة فطبيعي
ان يفعل بك مازينجر افاعيله

كي لا يتبعك التابعون

وعلى راي المثل اضرب الكحيان يخاف الكحيت

مازينجر ايه بس يا عم دا انا شوفته في ابتدائي وكان مدرس حساب
يعنى رياضيات باردوا بس لسه ما كبرش

وكان طويل عريض منتفخ الاوداج له شعر اكرت ودائما يرتدي جاكت سميك مغلق له ازرار مستديرة كبيرة وله جسم اسطوانى

ايه دا قلبت على المواجع وربنا
دا مشهد من اولى ابتدائي
هذا الوحش دخل حصة احتياطى بدل الابلة
ما كانتش لسه بقت ميس
وقاعد ياكل ساندوتشات طعمية وسمع صوت
رفع راسه المنكب على الساندوتشات وشاورلى رغم انى كنت في حالة صمت لكن كنت باراقبه حاسة انى قدام كائن غريب

وخرجت لحد عنده وبدون سابق انذار احسست براسي فوق كتفى كالشوكة الرنانة اثر صفعة شديدة بتلك الكف الضخمة
لك ان تتخيل طفلة في السادسة من عمرها تتعرض لهذا

بس وقفنا وقفة رجالة وكرهته طول عمرى
لكن ما كرهتش الحساب
واتعلمت الجبروت بعد كدا

يا عم بقولك قلبت المواجع


واقعد ادعى انت وبس خلاص من هنا لبكره

بس مين مازنجر اللي عندها صنع اليابان
وبعدين هي عندها كتيبة


بجد بقى كنت ماسك في رجليه ليه

إيمان قنديل يقول...

فعلا ياما مدرسين كرهونا في مواد كنا بنحبها




أيه ياكحيان انت مخصامني والا ايه انا مقدرش على خصامك

الكحيان يقول...

قابلني يافركش في مكان تمثال المرحوم رمسيس، أتفق معك على ميعاد الدرس، والدفع في علمك مقدم وكاش .

الكحيان يقول...

ما علينا... أشكرك على سخريتك اللذيذة وأسلوبك الكوميدي، يبدو أنني لم أكن وحيدًا في هذا الأمر فإننا جميعا تعرضنا لتلك المآسي ونختزن في ذاكرتنا الكثير من تلك الكوارث، وما يحدث اليوم ليس جديدا مبتدعا كل ما في الأمر أن الإعلام الآن أصبح أكثر قربا من الأحداث وأكثر إبرازا لها...

أما عن سؤالك كنت ماسك رجله ليه فهذا هو السؤال الحائر، ما أتذكره أنني ساعتها من شدة الأمر لم أكن أرى ما أمامي، وكنت أنوي الفتك بالرجل وعصره ودهسه برجلي أما كنت ماسك رجله ليه فلا أدرى. هل تعرفين أنت السبب ؟ ما علينا .... مع تحياتي

الكحيان يقول...

الست كباريه ... مرحبا بك ياستنا العزيزة... أبدا أنا لا أقدر أبدا أبدا على خصامك ... كل ما في الأمر أني شعرت أنني لم أبلغ الحلم بعد، وأخشى على نفسي من الفتنة، فأنا كما تعلمين رجل أعزب، لا أفقه شيئا في البقع الخضراء والحمراء والزرقاء لأني لم أرها بعد. وبعدين حكاية الولية الأرشانة المتصابية أصابتني بالرعب والهلع وقلبت علي بعض المواجع، وأنا أريد أن أعيش سالم النفس خالي الصدر وعلى الفطرة حتى تأتيني بنت الحلال التي تملأ علي دنياي بلا بقع ولا محاولات تحرش ... شكرا لك .

فشكووول يقول...

يا مهندس .. يا معيد .. يا كحيان
اصل حكاية 62 سنه دى جات وبال على مصر وبقت عاده زى الزفت متأصله فينا وطبعا احنا بنحب التقليد . اما هل عقمت مصر عن انجاب الفالحين امثال مينا .. والله يا أخى ما عقمت ولا حاجه .. وانا اهه انفع .. طب قول انت انفع والا ايه .. ومش حاعمل حاجات اقل من اللى بيعملوها لو ما كانتش احسن كمان وعلى العموم انتم اللى خسرانين واحد زى فلته من فلتات التاريخ .. يا عم ياكحيان خليك فى حالك ما لكش دعوه مين يقرأ ومين يتعظ .. يا عم جهز لك كلمتين فى البحث بتاعك احسن لك

الكحيان يقول...

ياعم فشكوول... أنت حبيبنا وزعيمنا ما رأيك أن تصنع في البوست القادم تصويتا على ترشيحك لخلافة مينا - رضي الله عنه وأرضانا به - وحبذا لو أعلنت في برنامجك الانتخابي الساخن أنك لن تنوي الحكم إلا فترة واحدة فقط لا غير وتؤكد في كل كلامك أنك ترفض التوريث بكل صوره، وأن محمودًا ابنك لو فكر - مجرد تفكير- في أن يكون خليفتك أنك سوف تشويه وتحنطه حيا وتضعه في تابوت وتلقي به في أقرب ترعة على طريقة أسطورة إيزيس وأوزريس، وأنك سوف توزع على المؤيدين حمصا وحلاوة وشباشب بلاستيك وليفا ولباسات داخلية - في صورة أسهم طبعا-.
أما من ناحية أنك تنفع ماتنفعش ليه ياعم فشكول هو غيرك كان أحسن منك في إيه دا أنت حتى راجل متعلم ومثقف....!!!

البحث... بحث إيه ياعم فشكول اللي بتتكلم عليه؟ أنا طول حياتي أبحث بلا جدوى عن لقمة العيش ... عن تحقيق ذاتي .. عن عروس طيبة عن حياة آمنة مطمئنة.. عن حرية الكلمة والرأي عن حاجات كتير ... لكن على رأي محمود السعدني ( زمش) ...المهم أذكرك أنني لست مهندسا لأنني فعلا تركت كلية الهندسة بمحض إرادتي، واتبعت هواي إلى أقصى حد ولا أدري أين ترسو سفينتي المحطمة؟

فشكووول يقول...

اسمع ياكحيان : انت بتسخر منى والا ايه .. اولا أنا اذا اترشحت لخلافه مينا مش حاعمل برنامج انتخابى ..انا بس حاقول بقين حلوين قدام الناس ومش حالتزم بيهم وبعدين .. اترشح لمده واحده ازاى .. انت بتسخر منى والا ايه .. اشمعنى انا .. هو انا اقل من مين .. انا حاترشح لكل المدد وما حدش يقدر يترشح غيرى .. لا دا انا مش حاعمل كده بس انا حاقلبها ملكيه وابقى الملك .. الله.. الله .. الله .. شفت بقى انا بقيت الملك فى لعبه ازاى وحاخلى الدكتور اسامه ابنى الكبير وليا للعهد ومحمود الولى الثانى والدكتوره الهام بنتى رئيسه الوزراء .. وحاعمل عمايل مهببه بهباب .. اشمعنى انا .. هو انا اقل من مين .. حتودينا فى داهيه يا كحيان ياللى مش عارف لك شغله ولا عارف لك مشغله.

فشكووول يقول...

يا كحيان .. مش حارد عليك تانى اللا اما تعمل بوست جديد .. يا كسلان .. لقد اذعر من ادزر
خليك انت وماسينجر بتاعك