الجمعة، نوفمبر ١٤، ٢٠٠٨

مشاغبات كحيانة .. على هامش أمثالنا الشعبية


العِفِشْ لا يموتْ ولا يِضَيَّعْ

أهلنا في الصعيد يظنون أن عمدة النجع رجل عفش والعفش هو البغيض القبيح الثقيل على النفوس الغتت الرذل الذي يقبع في العمودية حتى يشيب الولدان، وتموت النسوان، ويلحس الناس التراب، وينطفأ نور عيونهم وينقطع ماء بولهم.. وبعد حين من الدهر يأتي عزرائيل – بعد خراب مالطة- فيأخذ الروح العطنة العفشة ويرحل بها... فأهلنا يظنون أن العفش لعفاشته يخلد في الأرض، ولا يمكن أن يتوه أو أن تخطفه حدأة أو تدركه سكتة .... وقد أدرت هذه المعاني الجليلة في رأسي الكحيان وتذكرت قول النبي : (( كلكم تموتون وإنما يعجل بخياركم )) فأدركت أن العفش طويل العمر حقا – وأنه ليس لنا في الطيب نصيب- ... ولكن الأدهى أن يترك العفش بعده عُفَيِّشًا معتوها صغيرا يلهو بالعمودية، ويذيق الناس من عفاشته ما لم يذوقوه من قبل على يد العفش الأكبر جنبنا الله وإياكم العفاشة وما يقربنا إليها من قول أو عمل .


الحية تخلف تعبان

هذا مؤكد فإن الكحيان لا ينجب إلا كحيانا مثله، كما أن الفشكول لا ينجب إلا فشكولا والفركوش لا ينجب إلا فركوشا.... وقد قالوا في الأمثال الشعبية : (( فقير اتجوز فقيرة خلفوا شحات ظغير )) ... فهذا من طبائع الأشياء ومن سنة الإله في كونه أن يلد الشيء ما هو من جنسه ... لكن لا يبعد أن تنجب النعجة دوللي هرًّا عجوزا أو كلبا وفيًّا أجرب على شاكلتها. ولا يبعد أن ينجب أحفاد المرحومة الكلبة لايكا – التي غزت الفضاء- كتاكيت وغربان وبوما مشؤوما..هذا وارد فإن لكل قاعدة شواذ، والشذوذ يثبت القاعدة ولا ينفيها... إذن الحية تخلف تعبانا ألعن منها وأسخف... أرجو ألا يسأل القراء عن الرابط بين هذا المثل وسابقه... لأن ما أكتبه هنا بلا رابط غالبا، كما أنه قد جاء عفو الخاطر ولم أتعمده تعمدا .



دود المشّ منّه فيه
أعتقد أن قراءنا الكحيانين يعرفون ما المش ، ويعرفون ما الدود ...والذين يأكلون المش يعرفون أنهم لا يستطيعون أن يتحاشوا وجود الدود الطازج في اللقم اليابسة التي يرفعونها إلى أفواههم، ومن ثم فإنهم ينزلون على رأي الفقهاء الذين يجيزون أكل المش بدوده لتعذر التخلص منه فيأكلونه هنيئا مريئا، وأعتقد أن الدود من البروتينات التي تفيد صحة الكحيانين كثيرا،،وتعوضهم عن زيارة الجزار مرة أو مرتين في العام، وتكسبهم نضارة في الوجه، وتكسبهم بعض الانتفاخ في جثثهم الكحيانة وتمنحهم إدرارا للبول يفوق في قوته قوة العرقسوس ويمنحهم انعاظا قويا في الفراش لا مرمى وراءه، كما أنه لا تركبهم الشياطين ولا تتسلقهم العفاريت إذا أكلوه يوميا بالخبز الجاف. وأرجو أيضا ألا يربط القراء هذا المثل بسابقيه؛ لأني في الحقيقة لا أجد أي رابط بينهم، ومن عنده شيء من العلم في هذه المسألة فليتحفنا ولا يبخل علينا بعلمه .


اكمن أبوك جندي داير تهز وسطك
أرجو ألا يذهب عقل القراء بعيدا ، لأن من كان أبوه جنديا حقيقيا فحريٌّ به أن يكون من حاملي جينات الفروسية والعزة والشهامة والنخوة، فإن مات أبوه عافت نفسه أن يقال عنه : عاش ويعيش وسيموت في جلباب أبيه – فما بالنا إذا كان جلباب أبيه مسروقا- لكن مع الأسف الكثيرون من أبناء الجند لا يفقهون المسألة ، ولا يسمعون عن تلك الشعارات التي تحدثنا عنها، فتجد أوساطهم محلولة ومحزومة ، فيجوبون الموالد والكباريهات والمواخير وعلب الليل والبكابورتات ويقفون على قوارع الطرقات – كما تقف اللقمة في الزور- ليهزوا أوساطهم هزا قبيحا وربما كشفوا عن سوءاتهم ومآخيرهم في الطرقات بلا حياء أو خجل، بل إنهم يمدون أكفهم للناس فإن لم يعطهم أحد، سطوا على ما معه بالقوة ثم يودعون ما نهبوه خزائنهم التي ينوء بحمل مفاتحها العصبة أولو القوة.

طوله طول النخلة وعقله عقل السخلة

نحن نحترم الطوال بشدة خاصة المحترمين أمثال عم فشكول ومن على شاكلته ، فلا يظنن ظان أننا نعمم هذا المثل ونرمي به كل طويل، ففي النفس حاجات وفيكم فطنة ... وهذا ا لمثل الظريف ((النظيف)) يذكرني بقول الشاعر القديم :
لا بأس بالقوم من طول ومن عظم ... جسم البغال وأحلام العصافير. لكن الحمد لله الآن بفضل التقدم العلمي والتطور التكنولوجي والإليكتروني اندثر عقل السخلة؛ ليحل محله عقل البغلة، وصرنا نسمع عن المدينة الذكية والعمودية الإليكترونية، والوزير الآلي والبقية في الطريق إليكم ولكنكم قوم تستعجلون .


حاميها حراميها

أعتقد أن المثل لا يحتاج إلى تعليق مني لا لشيء سوى أني لم أفهم معناه جيدا ولم تسعفني القواميس والمعاجم في فك شفرته ولم يسعفني كذلك كتب مثل: تذكرة داود أو الرحمة في الطب والحكمة ولم يسعفني كذلك كتاب شمس المعارف الكبرى للبوني، ولا كتب الولادة بلا آلام ولا كتب علم الباه العربية ولا كتاب كيف تصبح مليونيرا ؟ فأرجو المعذرة ومن يعرف معناه وشرحه من القراء فليحتفظ به لنفسه .

هناك ٥٣ تعليقًا:

رئيس التحرير يقول...

ايه دا .... تعابين ياساتر يارب
أنشر ياعم ...كل شيئ مباح ...
انا مش شغال في الحكايه دي تاني ..

Miss. Sosa يقول...

ههههههههههههه
انت شكلك مش لاقي سكن وعايز تسكن في المعتقل .. وتاكل عدس بدل المش اللي دوده زهق منك ده .. صح :))

ارحم نفسك .. الكلام مابيعملش حاجة في البلد ديه .. ولو الكلام تاعبك اوي كدا اكتبه وابعتهولنا في السر .. وليك عليه هبعته لقمل الدولة واقولهم ارهابي من القاعدة هههههههه
وهتصل باونكل اوباما واقوله الكحيان مش طايقك و كتب قصيد هجاء فيك .. فينط عرق العنصرية في دماغه ويوريك العنصرية علي اصولها هههههه

اي خدمة احنا نحب نخدم بس :))

اضم صوتي لعم فشكول اقوم اكتبلك كلمتين في الرسالة ماحدش بينفع حد
وافتكر يوم اسود اغبر مش هتطلعه شمس هتكون واقف ادام لجنة تحكيم وشغالين غسل وعصر في شخصك الكريم

وانت في غيبوبة اصلا وصدى اغنية "اليوم ده يومك يا طه " بيتردد في ودنك

هو طه عمي من شوية ههههههههه
ده عمي علي كبر من الغلب اللي شافه

الكحيان يقول...

نورت ياعمنا يارئيس التحرير، يعني أنت أول مرة تشوف تعابين، طيب ابحث كده في العزبة عندك وأنت تلاقي الأفعى والكوبرا والحية والطريشة والحنش كمان... وبعدين أنت ليك غيرها الشغلانةدي لو سبتها دود المش مش راح يسيبك أبدا وراح يهري في جتتك دمت بخير ياصاحب العزبة

Unknown يقول...

كحيان يا حبيبي :
وقعت ولا حدش سمي عليك اسم الله عليا وعليك ..انت عارف دود المش أسمه ايه كمان؟ ...أهو طلع لك
وي الحكايه ايه ...دود.. وسوس.. ومش..أهو كده صاحبتك التانيه تمسك عليك حاجات تاني بعد الكتاب ..الوليه كانت واخده مقلب ياعيني عليها فاكراك خريج k.g ولا روضه ..وطبعا فاكراك حكايه ...بلاش يا أخي الفضايح دي ..لقمه يايسه ايه دا ...راجع لك تاني..اتعشي فيه لقمه كده علي قد الحال عند واحد صاحبي عنده عزبه فيها خرفان ..جاييلك . 

الكحيان يقول...

- اللذيذة سوسة... كلمتك جاءت على الجرح تماما لأن الحكومة هذه الأيام نازلة هدم في البيوت الواهية الآيلة للسقوط وتقوم بتنكيس الأدوار المخالفة وشقة العبد لله التي يفتخر بها على العالمين تقع في أحد الأدوار المخالفة إذن فربما كان مصيره التشرد مع أطفال الشوارع .

- الكلام تاعبني جدا لكن أنت مخك راح بعيد قوي، أنت أكيد فهمتيني صح أنا لم أذكر البلد بسوء ولا أحسن كتابة الشعر فكيف أهجو - لا سمح الله- أخونا في الله أبو حسين الأمريكانللي .

- بالنسبة للرسالة أنا مؤمن تماما أنهم سيمسحون بي البلاط وسينهالون على رأسي بالبراطيش حتى الموت، ولكن مما يهون علي أنني في نهاية المذبحة سأقوم من مقعدي وأصافح الأساتذة بروح رياضية وأحتضنهم وأقبلهم وألتقط معهم بعض الصور التذكارية ثم أبل الرسالة وأشرب ميتها .

- الآن فقط أدركت من أين أتيت بالاسم ((سوسة)) فإن سوسة اختصار لقولهم جاسوسة حذفوا الجيم والألف للتخفي والاندساس فصارت سوسة، لكني أؤكد أن كلامي لا يمس البلد أو الحكومة أو التوريث أو رئيس الوزراء في أي شيء لا من قريب ولا من بعيد وأرجو ألا يفسر أحد كلامي بما لا يفهم منه. دمت بخير .

الكحيان يقول...

ياعم فركشاوي بالهنا والشفا هي مصر لسه فيها خرفان ؟ ألم يمنعوا الخرفان عندما أصابها داء الأنفلونزا.. خسارة يافركشاوي ..أنت تأكل خرفان؟ ظننتك كحيانا مثلي فإذا بك إمبرياليا وحشيا لا تكف عن نهش أوراك الخرفان وألاياها - جمع ألية- أنا لم أخدع أحدا ياسيدي ، فأنا ابن رجل يأكل المش بدوده ولا يستنكف، خريج الكتاتيب، وكل جورب من جواربي قد تجد فيه ثقبا أو ثقبين... أنا في انتظارك يافركشاوي ياآكل الخرفان في زمن الكحينة .

سمكه واحده يقول...

جبر يلم العفش

بالنسبه للدود كلناه لا متهيقلي هو اللي أكلنا دلوقت

بالنسبه للظباط بقي شيك شك شوك ههههه


بالسبه ليك بقي قولي صحيح معاد الزيارت امتي ههههههه عشان نجي نجبلك عيش وحلاوه

بجد تحفه كل حاجه
ومفيش كلام ارغي صلي لسه واكله مش بدوده حالا والدود بيلعب في دماغي
سلااااااااام
دمت متألق مش جبنه دومتي
لا جبنه قديمه
سلاااااااام
سمكه

ماهرالشيال يقول...

صديقي العزيز الكحيان
حماك الله أبا عبد الله ورعاك هذه هي الكتابة التدوينية الحقيقية التي كنت أبحث عنها ،خفة ظل بارعة ، ولغة رائعة ،لا إسفاف ولا استخفاف ،تذهب إلى حيث يراد لها ،حييت يا فتى الصعيد .
التعليق على المثل الأول
كل الأمل في الله عز وجل أن يضيع العفش وابنه معه وأن يرينا الله فيهم يوما كيوم فرعون وهامان ،وإذا كنا شعوبا لا نستحق نصرة الله ، فإن عفاشة هؤلاء تستحق أن ينالهم الله بعذاب قريب وفي النهاية المسألة وجهة نظر ،طالما أن هناك فكرا جديدا ،يحاول أن يتسلل الآن عبر عقول صدئت بالوهم وتلوثت بفاحش الثراء المحرم
التعليق على المثل الثاني
الحقائق عادة ما تكون كقرع السيوف لذلك فابن الحلوف حتما حلوف ،ولن تلد الذئاب الحملان حتى تخرج الشمس من أصل الباذنجان وأنا أوافقك الرأي مع الاحتفاظ برأيي الأصلي أن المسألة وجهات نظر طالما أن هناك هجسا قديما يعاد تغليفه ليطرح في الأسواق ومن ثم يطرح في الأرض ويداس بالنعال.
أكتفي بما تقدم وأوالي التعليق في مرة أخرى إذا سمحت لي .... أراك سكت يبقى هتسمح إن شاء الله .... تحياتي
ماهر

صباح الصباح يقول...

جميل جدا فكرة البوست

تحياتى

الكحيان يقول...

سمكة واحدة الزيارة مفتوحة وفي أي وقت؛ لكن أنا أكره الحلاوة إياها بشدة سواء الرشيدي أو الصمدي.

سلامة عقلك من الدود بس أظن أن المش فيه نسبة فسفور عالية تساعد على التركيز والتفكير كويس وتمنع العقل أن يسوس أو يتمشش، أهم شيء أن يكون المش بالدود وليس الدود بالمش .

أعتقد أن دومتي نزلت في السوق مشا معلبا ومعقما وخاليا من الدود والسوس والصراصير .

شكرا لك على مداخلتك اللطيفة الظريفة التي أمتعتنا كثيرا وأفادتنا.

الكحيان يقول...

الأخ الكريم ماهر الشيال
أشكر لك كلماتك الرقيقة وإطراءك الطيب الذي أقع دونه وأحلم بشرف الانتساب إلى شيء منه. حقا عقاب هؤلاء قريب،ولن تلد الذئاب الحملان حتى تخرج الشمس من أصل الباذنجان...أمتعتنا مداخلتك القيمة وأسلوبك الرشيق الساخر وقلمك المتماسك.. معك في كل ما ذكرت وأود أن تتحفنا بالتعليق على باقي الأمثال كما وعدتنا. مع تحياتي .

الكحيان يقول...

صباح الصباح أشكر لك إطلاعك على البوست وإطراءك الطيب له، وأرجو أن يدوم تواصنا إن شاء الله . مع تحياتي .

Unknown يقول...

الكلام دا فى النجوع لكن الوضع بيختلف فى المدن .......

الكحيان يقول...

أستاذنا محمد الجرايحي

بكل تأكيد ما يحدث في النجوع لا يحدث في المدن، وإن كان البعض يرى أن النجع ليس سوى صورة مصغرة للكون، ومما لاشك فيه أن هناك نجوعا تخلو من العفشين وأبناء العفشين وأبناء أبناء العفشين، العمدة فيه يكون حلوا سهلا لينا من الخيار الذين يرحلون مبكرا فيترحم الناس عليهم وعلى أيامهم الحلوة. مع تحياتي .

غير معرف يقول...

والبيت لا يبتنى إلا له عمدٌ ... ولا عماد إذا لم ترس أوتاد
فإن تجمع أوتادٌ وأعمدةٌ ... وساكنٌ بلغوا الأمر الذي كادوا
تهدي الأمور بأهل الرأي ما صلحت ... وإن تولوا فبالأشرار تنقاد
لا يصلح الناس فوضى لا سراة لهم ... ولا سراة إذا جهالهم سادوا

رحم الله الأفوه الأودي .وأظنه كان صعلوكا مثلك ،وعراك دخلت إلى أرض الدود التي لا يرجع منها أي مولود ،فأحذرك أخي العزيز ،وأظنك عرفت من قبل كيف الحياة في بلاد الدود فيكفيك أرض الثعالب التي تعيش فيها حاليا فلا تجمع عليك الثعالب والدود لأنها ستكون الهاوية

الكحيان يقول...

أخي غير المعروف

مرحبا بك وإن كنت أتوجس خيفة من غير المعروفين...ولا إخالك إلا أحد البصاصين الذين يريدون إلقاء الرعب في قلب ولكن هيهات هيهات فمن صارع الديدان فلا خوف عليه من مصارعة الثعلبان ... مرحبا بك وشكرا لك على مداخلتك وأرجو أن يدوم تواصلنا وألا يقتصر على البص والخبص فقط . مع تحياتي

بس خلاص ... يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
بس خلاص ... يقول...

كحيان افندى ..... ازيك
عملت ربط غير مباشر لامثالك الشعبية اللى انت ذكرتهالاقيت ان الحية خلفت تعبان عفش لايموت ولايضيع ... وعرفت ان العفش ده ابوه كان جندى علشان كده ماشى يهز وسطه واكمنه جندى فهو حاميها لكن فى اخر الفيلم اكتشف المشاهدين انه حراميها
لكن مالقيتش اى علاقة بين طول النخله والسخله ده عمليه تمويه ولا ايه ولاقصدك تحكى حكاية طالع النخلة ...
وبالنسبة للدود اتفق معاك بأن المصرى الاصيل هو تربى وترعرع من بروتينات وفوسفورات وكالسيمات دود المش بس انت نسيت حاجة مهمه جدا فى التركيبه دى السوس المفول عارفه ...انا شخصيا لازم اخد منه كبسولتين يومياعلى الريق

14 نوفمبر, 2008 12:11 م

الكحيان يقول...

الظريفة اللطيفة بس خلاص ... أنت صنعت حبكة قصصية هائلة لم تخطر لي على بال، وهذا يدل على أنك أديبة ماهرة.أما حكاية السخلة والنخلة فلا تشغلي بالك بهاوأما الفول المسوس والسوس المفول فأعرفهما عز المعرفة صداقة عمر لا أفارقهما ليلا ولا نهارا، وإذا افتقدتهما يوما أشعر بدوخة شديدة ولا أرى أمامي وربما اصطدمت بأعمدة النور . مع تحياتي

soly88 يقول...

العفش بيبلغك :
لآخر نبضه تدق وآخر نفس يتردد

أحــوال الهـوي يقول...

يعني لم تترك مثالا و احدا عفشا كان او مدودا الا ذكرته
و نسيت تنتون و تنتن
فيه مثل خطير قراته علي عربيه نقل
لا ترقع الدايب و لا تنصح العايب

تحياتي

فشكووول يقول...

يا كحيان عديها على خير ساعات الحماره بتخلف بغله والمش لو فيه دود آهو بروتينات يعنى لا لحمه ولا دود خلينا ناكل بروتينات .. بس المش فين وبكاموالجندى كان زمان انتقاء طبيعى .. فرز طبيعى للعناصر الصالحه اما الانتقاء الانتقائى هو ما يفرز زوار المواخير والبالوعات وما الى ذل .. وايه الرابطه ما حدش ياخد فى باله مافيش رابط اهى مشاغبات كحيانيه فشكوليه وخلاص وبعدين انت مالك ومال عمك فشكول .. سيبنى فى حالى الله يخليك
ان شاء الله طبعا انا اعلنت انى عايز ابقى كبير ولما اكون كبير مش حاخليك تمسك اى حاجه ؟؟ حامسكك عصايه ونبوت وعندنا حبشتكانات وبشتكانات عندنا اراجوزات واباجورات عندنا شقلباظات مقلباطات .. وبرضه ما فيش رابط.. سلام

Unknown يقول...

مبروك التوب الجديد يا كح كح
الله الله بقي بتعمل ديكرات حلوه اهووو وعامل نفسك كحيان ..أظهر وبااااان وعليك الأماااااان ....

الكحيان يقول...

ياعم فركشاوي والله أنا غلبان واحد صديقنا الله يكرمه صعب عليه حالي وحال المدونة الكحيانة وطلب مني يعمل لي نيو لوك جديد وقام باللازم لكن أنا في موضوع الديكورات والجرافيك والكومبيوتر عموما أبيض ياورد . مع تحياتي .

الكحيان يقول...

ياعم فشكول الحمارة تخلف بغلا ماشي فهذا شيء طبيعي ناتج من تلاقح الحمارة والحصان، ومع ذلك فإن الشرع - كما قيل - يكره أن يتعمد الرجل إنكاح الحمارة للحصان لكن لو حدث هذا بلا قصد فلا شيء عليه. وطبعا أنت عارف إن البغل على قوته يكون عقيما على الإطلاق ولا ينجب رغم قوة بدنه، لأن هذا شيء على غير الأصل . وبعدين أنت هتمسكني النبوت ليه هتخليني مدير الحسبة يعني ولا قصدك التوت والنبوت ؟ مع تحياتي

الكحيان يقول...

صدقت ياأحوال الهوى

لأن ترقيع الدايب زي قلته ونصح العايب ليس إلا كالنفخ في قربة مخرومة. الأحسن أن تشتعل في الدايب العايب الشايب حريقة شعبشورية ( زي بتاعة مجلسي الشعب والشورى) تريحنا منه ومن بلاويه . شكرا لك .

Unknown يقول...

ايه يا كح كح ..
ماأنت ابيض يا ورد في كل حاجه يا حبيبي.

مذكرات كشكول المورق يقول...

تحية طيبة :)
مبروك تجديدات المدونة على الرغم من الطابع الهندى:)
ـــــــــــــ
العِفِشْ لا يموتْ ولا يِضَيَّعْ
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
وأجدادنا قد قالوا
"مايقعد ع المداود (وفى رواية المتاود ورواية أخرى المزاود )إلا شر البقر."

ومع ذلك لايزال هناك أخيار من البقر يدرون الخير على غيرهم .
ـــــــــــــــــ
الحية تخلف تعبان .
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
"ابوك البصل وامك التوم منين لك الريحة الطيبة يا مشوم."
ـــــــــــــــــ
دود المشّ منّه فيه.
ـ ـ ـ ـ ـ ـ
"كل الدود قبل ما ياكلك."
هكذا وصانا السلف :)
ـــــــــــــــــــ
اكمن أبوك جندي داير تهز وسطك .
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
شوف الزمان انتهت عَدَلـيه
وادي البُطْل ع الحـــق راكِب
جه الســـــــبع يُطلُب عــدليه
لَقَي الكــــلب ع التخت راكب

قد قالها ابن عروس...
ــــــــــــــــــــــــ
طوله طول النخلة وعقله عقل السخلة .
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
"خايب امل وغشيم عمل."
ــــــــــــ
حاميها حراميها.
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
غربي بلــــدنا بلــــــــــد سيح
وادي الهِلف ماشـي ورانــــا
مش عيب كراسي التماسيح
تقعــــــــــد عليها الـــــوِرانا؟

صاغها أيضا ابن عروس.
ـــــــــــــ
علنى قد أردفت هذه الأمثال والرباعيات مقابل ماقمت بطرحه من أمثال دلالة على كثرة الحكم والتجارب التى مر بها الأجداد ومع ذلك لم نأخذ حذرنا ولم نتقى شر الأندال.
خالص تحياتى؛

فشكووول يقول...

جيت ازورك .. قعدت على الكبيوتر حةالى ربع ساعه اشوف الناس اللى بحبهم عشان ما عنديش وقت فاضى الاسبوع ده .. وبعدين ما لقيتكش عملت حاجه جديده لسه انت ماسك فى التعابين والكلام الفارغ ده .. وبعدين اسمع كلام سوسه .. سلام

فشكووول يقول...

تصدق وما خدتش بالى من التجديدات .. والله وانا بقرأ التعليقات لقيت ناس بيباركوا لك .. على العموم انا مستنى البت سومه المجنونه بنت اختى بتاعة مجنونه فى بلد عاقل عشان تعمل لى انا كما ديكورات وتجديدات شامله .. تحياتى

الكحيان يقول...

مذكرات كشكول أسعدتني عودتك للتعليق وليتك تعودين للتدوين، في الحقيقة تعليقك يصلح تدوينة مستقلة وهو تعليق يدل على حدة خاطر وسعة ثقافة، وقد لفت أنت نظري بشدة إلى مربعات ابن عروس وسوف أسعى للاهتمام به فقد شوقتني إليه ما أروع كلماته :
مسكين من يطبخ الفـاس
ويريد مـرق من حـديده
مسكين من يعاشر النـاس
ويـريـد من لا يـريـده

شكرا لك .

الكحيان يقول...

حمد لله على السلامة ياعم فشكول، التجديدات والله عملها صديق أشفق لحالي فله من الله خير الجزاء. وأنا ياعم فشكول لست حاضر البديهة وأتعثر في التدوين ما أنت عارف الأنيميا وفقر الدم والاستبحس بيخلوا الواحد مش شايف قدامه ولا يعرف راسه من رجليه، ونحن في انتظار الثوب الجديد لمدونتك . مع تحياتي .

بس خلاص ... يقول...

كحيان افندى ... ايه الابهه دى وكمان نيو لوك .. تصدق بالله وانا ماشيه كده فى مدونه فركشاوى ناوى شفتك ماصدقتش نفسى قعدت افرك فى عينى واقول لنفسى معقول يابت ده كحيان افندى .. طيب ايه الحلاوةدى طب كل ده منين
قول الحق...

الكحيان يقول...

هيكون إيه يابس خلاص يعني جتني منحة ولا يعني أخذت إعانة من جهات مشبوهة تسعى إلى عرقلة إمبراطوريتنا الكحيانة الموضوع إن صديقا طيبا أشفق لحالي وأراد خدمتي ففعل بالمدونة ما فعل بس إيه رأيك مش كده أحسن ؟

سمكه واحده يقول...

ايه ياعم كحيان منتا كنت بتشتغل وماشي في الشارع ورايح جي بين العربيات الاشيه معدن
ايه اللي قعدك تعبت بسرعه كده ليه
وايه الظعبوط الاحمر اللي انت سرقه ده
كمان عجزت اوي ياااااااااه السنين بتمر بسرعه
ياله ربنا يديك الصحه

فين الجديد يا عم انت ولا لسه معرفتش تلم ربعنات جنيهات عشان تعمل بوست جديد
مستنين الجديد
سمكه

سمكه واحده يقول...

اقلك علي حاجه انا كنت مفكره من زمان انها صورتك بجد كنت بشوفك في مدونات كتير بس مكنتش بتخليني ادخل عندك ههههههه اه والله بس لما شوفت تعليقك عند حد ضحكت قلت ادخل
بس مطلعتشي صورتك هههههه

فشكووول يقول...

شفت يا كحيان الفيلسوف ما كانش طايقق ليه آهو انت طلعت من الباذنجان تاريخ وابن ناس وعزيز قوم ذل ومن الكوسه ك. و . س . وقعدت تحلل فيهم وفى ا لفيلسوف .. روح ياابنى الله يهديك ما لكش دعوه بى ثم انه يا سيدى انت مالك ومال المذيع الرخم اللى بيلبس باروكه ومتصابى وعمره 65 سنه وبيطلع يتراخم على الناس فى البرامج بتاعته وبيقول الكلمه اللى انا باكرهها جدا واللى خلت الفيلسوف يتجنن وخلى المذيع الكحيان والمذيعه بس خلاص يهربوا من المكان ويسيبوا الراجل فى جنانه .. تحياتى .. على فكره الصوره بتاعتك هو نفس الصوره بتاعة صاحب العزبه .. هو توارد خواطر فى اختيار الصور ولا ايه

فشكووول يقول...

الكحيان العظيم
يا بنى خف عنى .. يا بنى انا مش مطامن لك .. يا بنى الله يخليك سيبنى فى حالى .. انت وانا عارفين مين الرخم اللى فى التليفزيون وبصراحه انا جبان وخواف ومش اقول اسمه احسن تانى يوم يرفع على قضية سب وقذف .. هو انا اهبل

فشكووول يقول...

الكحيان العظيم
يا بنى خف عنى .. يا بنى انا مش مطامن لك .. يا بنى الله يخليك سيبنى فى حالى .. انت وانا عارفين مين الرخم اللى فى التليفزيون وبصراحه انا جبان وخواف ومش اقول اسمه احسن تانى يوم يرفع على قضية سب وقذف .. هو انا اهبل

بس خلاص ... يقول...

كحيان افندى ..ازيك ... ليه مش بتسأل على بس خلاص زميلة الكفاح والكحينه زعلان علشانااتفصلنا من الجريده الفوضويه خلاص فرجت هنتعين تانى وعدنا فشكول باشا ..بس انت خف عنه شويه..بلاش تتقل عليه بحواراتك اللولبيه وتورطه فى قضايا مع المذيعين الرخمين اللى فوق الثمانين انت عارف انه راجل كبير وايده طايله...اقولك على سر صورة الكحيان المصرى ليها شعبيه عن الساحر الهندى
ولاانت لسه متخفى فيها....

ماهرالشيال يقول...

أخي العزيز الكحيان تحياتي
استكمالا للتعليق على ما أوردت من أمثال ومحاولتك الرائدة في نفي شبهة الربط بين ما يجري في الواقع وما يتحدث عنه المثل ،وهذا لعمرك فعل لاينطوي على ذكاء فقط بل هو من أفعال عين الفطنة ،إذ يغفل عن فهم مغزاها السقيم ،ويهتدي إلى ما تنطوي عليه من حكمة كل من هو بإذن ربه عليم ،ولن أطيل لأدخل إلى عالم الأمثال من جديد
التعليق على المثال الثالث :-
 دود المش منه فيه ، وهذه حقيقية أن الولاة من صنف الشعوب ،وأنهم إنما بغوا
واستكبروا في الأرض بفعل معاونة اللئام
الذين هم إلى الضلال أسرع في الطيران من
الحمام ،وهم لكل متجبر عون ولأمانه صمام،وكما قال سيد ولد عدنان (ص)
((كيفما تكونوا يولى عليكم ))
ولست في ريب من أن الهلاك إنما يعم إذا كثر الخبث ،كما أخبر الحبيب ،وعود إلى المثل فأقول ورغم ذلك فإن الدود والمش
لا يصبحان شيئا واحدا أبدا ، وهذ إنما لحكمة أن انقلاب المش على دوده يمكن أن يحدث في أي ساعة ،إذن فهما قرينان لا يفترقان ولا يتمازجان وبينهما عشرة قد
تنتهي إن شاء الله عما قريب .

فشكووول يقول...

ما اقدرش يعدى يوم من غير ما آجى اسلم على الكحيان .. اصله بيوحشنى
سلامو عليكم وخد بالك من نفسك ومن الراجل الرخم اللى بيطلع فى التيفزيون وعامل فيها ابو الفهامه
سلامو عليكم

فشكووول يقول...

ايه اللى حصل عن المس سوسه صحيح هى خدت اجازه ... ليه .. طب مش عارف ادخل عندها ليه

الكحيان يقول...

الله يسلمك ياعم فشكول ياغالي..على فكرة ياعم فشكول أنا ثقافتي التلفزيونية ضعيفة جدا ولا أستطيع أن افرق بين المذيع والمذيعة.. بس حاسس إنك تقصد واحدا معينا من الغلسين أول حرف من اسمه سمير صح ؟.

بالنسبة لمس سوسة واضح إنها قفلت المدونة بالضبة والمفتاح وكمان قفلت التعليقات، لعل المانع خير .

الكحيان يقول...

بس خلاص زميلة الكفاح والكحينة.. طلباتك أوامر سوف أخف عن عم فشكول خلاص بس هو المذيع اسمه إيه ؟ وصورة المذيع الهندي يمكن تكون أنسب لأني حاسس إني مش فاهم حاجة ومش عارف إيه اللي بيحصل ده ... شكرا لك يابس خلاص .

الكحيان يقول...

أخي الكريم ماهر الشيال :
أتحفتنا والله بتعليقاتك التي يصح أن تكون متنا تتشرف تدوينتنا بأن تكون تحشية وهامشا عليه...أمتعتنا والله بذكائك وإشاراتك اللطيفة التي لم تكن تخطر لنا على بال والتي لا تتكشف إلا لأهل البصيرة؛ هذا فضلا عن لغتك الرائقة الناصعة وسخريتك الرصينة المحببة التي لا تتأتي إلا لقلم يقوم عليه وليه خير قيام، وحقا لن يكون المش والدود شيئا واحدًا مابقى في المش شطة حامية تطرد جحافل الدود وتثور في وجهه البشيع . مع تحياتي .

ماهرالشيال يقول...

أخي العزيز الكحيان خالص ودي
التعليق على المثل الرابع
اكمن أبوك جندي داير تهز وسطك
وهذا ليس من فعل الكرام ، وإنما هو الاستقواء بالمنعة الآيلة إلى من لايستحق ممن هو ليس بها بجدير ، والفعل كما ورد بالمثل (هز الوسط) لا يكون إلا من الرقيع المتخنث ، وفيه من رائحة السفه
ما يزكم الأنوف ،وليس ببعيد علينا مااستقر في الوعي الجمعي المصري من أن فساد الابن إنما هو فرع على أصل فساد أبيه ،الذي هو أصل الفساد ،لما ادعاه لنفسه من صفات تقارب صفات رب العباد
وحتي عندما يطعن الجندي في السن ويصبح
على مشارف الثمانين يرى الابن هذا الهازّ لخصره كبرا وعلوا على عباد الله نفسه
الأجدر بميراث السلطان، فيسرع في العدو نحو لجة هو ليس جدير بالسباحة فيها
ومن حوله خصيانه ، يسولون له الفعل
الأحمق ،بينما هو لا يكف عن الهز ،وإن
كان هزه أكبر إساءة لشخص الوالد الزنيم ،نعم فكلهم أبناء حرام ، فهم لصوص المال العام ، أرأيت كيف يمارسون
صنوف الدياثة ولا يستحون ،ويتشدقون بالإفك وهم يعلمون ،لعمرك إنهم لفي غيهم يعمهون ، لكن يا صديقي العزيز
لي يقين في الله أحسبه نافذ ،لو غيَّب الثرى
الجندي ،سيكف وسط الصبي عن الاهتزاز وإلى الأبد .

القلم السكندري يقول...

إسقاط واقعي جدا للأمثلة


في الجووون



تحياتي

فشكووول يقول...

انا قايم انام قلت امسى على الكحيان قبل النوم وبعده وكل 6 ساعات .. تحياتى

بس خلاص ... يقول...

كحيان افندى ... كعادتك دائما منذ دخلت دنيا التدوين وانت تشجنا بارق تعليقاتك ... وطبعا يشرفنى ماكتبت عنا وان كنا اقل واقل بكثير من هذه الكلمات العظيمة

العم فشكول بيمسى عليك قبل النوم وبعده وكل ست ساعات؟؟؟؟؟؟ ...

كده التعليق 50 يعنى نصف قرن من التعليقات

Unknown يقول...

وانا بمسي كمان..
علي فكره يا بس خلاص (كده التعليق 15يعنى نصف قرن من التعليقات)
لا ده نص قرن غزال.

مدونة الشاعر محمد الصاوى يقول...

تحياتى البيضاء
هذه أول مرة أتشرف فيها بزيارة هذه المدونة العامرة ولن تكون ألأخيرة فيما أظن
صراحة أعجبتنى بلاغتك وبساطتك

سمكه واحده يقول...

فيييييييييينك كل سنه وانت طيب روجت فين بس
اعاد الله عليك العيد وعلي الامه الاسلامه باليمن والبركات
علي فكره لسه سامعه الجمله في في التلفزيوندلوقت حد بيعيد علي حد قلت اقولها
تحياتي
انت فين
اوعي تكون مكلتش لحمه